Siirry pääsisältöön

Työstä, johtamisesta

Kaipaan muutosta. Uutta elämää. Kesällä lähetin yhden työhakemuksen. Nyt syksyn mittaan olen huomannut seurailevani alan avoimia työpaikkoja. Alan. Haluaisinko oikeasti jonkun ihan uuden alan, jotain ihan muuta? Pidän työstäni, siitä oikeasta työstä. Mutta kun ura ja työrooli kehittyvät, saan tehdä itse työtä vähemmän ja vähemmän. Minun pitäisi erkaantua yhä enemmän käytännön työstä tiimien vetämiseen ja delegoida. Myydä. Verkostoitua. Johtaa.

Keskustelin asiasta kollegan kanssa. Kun sanoin, etten edes oikein pidä johtamisesta, hän vastasi vähän yllättyneenä: "Mutta sinähän olet siinä hyvä." Lopulta sehän on vain toimimista erilaisten ihmisten kanssa. Joku haluaa suunnitella itse ja tehdä itsenäisesti ja mahdollisuuden tarvittaessa kysyä tukea tai uskonvahvistusta. Joku toinen taas kaipaa selkeitä raameja ja yksityiskohtaisia ohjeita siitä, kuka, mitä ja milloin tekee mitäkin. Itse kun kuulun ensimmäiseen ihmisryhmään, niin huomaan, että minun on vaikea johtaa tätä jälkimmäistä ryhmää. Minusta olisi tosi luontevaa antaa tiimin navigoida tavoitteeseen itse valitsemansa reitin kautta. Mutta on niin outoa mukauttaa oma tyylini itselleni vieraaseen työtapaan: suunniteltava ja kerrottava jokaiselle mitä pitää tehdä, annettava pikkutarkkoja ohjeita, asetettava deadlineja.

Voinhan minä johtamisessa olla ihan hyvä, kun kerran olen opetellut kantapään kautta. Mutta kun en vain nauti siitä, niin en.

Ehkä haluaisinkin olla kirjastonhoitaja. Tai kahvilatyötekijä.

Kommentit